Deze bedrijven stellen met tracking-cookies profielen op van websitebezoekers en verkopen die profielen aan adverteerders, zodat die gericht kunnen adverteren. Dit is de oorzaak van het ‘achtervolgingseffect’ op internet: als je rondkijkt bij webwinkels voor bijvoorbeeld een rubberboot, zie je daarna allemaal advertenties voor rubberboten.

Zij worden aangeklaagd door de Nederlandse stichting The Privacy Collective. De rechtsgang wordt gefinancierd door een Brits claimfonds. Christiaan Alberdingk Thijm, advocaat van de stichting: ‘Wij vinden het belangrijk ook deze partijen aan te spreken op hun gedrag omdat ze heel groot zijn op deze markt, maar niet veel mensen ze kennen. Dat is ook het probleem: veel mensen hebben niet door wat er allemaal achter de schermen gebeurt met hun persoonsgegevens.’

Volgens de stichting hebben gebruikers geen toestemming gegeven voor het verkopen van de opgestelde profielen, terwijl dat hier wel de enige mogelijke grondslag is om deze verwerking uit te mogen voeren, volgens artikel 6 van de AVG.

The Privacy Collective baseert zich op een uitspraak van de Raad van State, waarin een patiënt van het Pieter Baan Centrum een schadevergoeding van €500 kreeg nadat zijn gegevens met andere partijen waren gedeeld. Aangezien die zaak minder ernstig is dan de nieuwe massaclaim, gaat Alberdingk Thijm uit van een soortgelijk bedrag per persoon.

Zoekt u een cookie-oplossing die wél volledig voldoet aan de eisen van de Algemene Verordening Gegevensbescherming en alvast rekening houdt met de e-Privacy verordening? Neem contact met ons op, CookieCode is dé oplossing voor privacy op uw websites.

Bronnen:
https://nos.nl/artikel/2344048-nederlandse-massaclaim-tegen-amerikaanse-techbedrijven-om-privacyschending.html
https://fd.nl/ondernemen/1353803/nederlandse-massaclaim-tegen-amerikaanse-techreuzen-vanwege-privacyschending