Betaalmuren hebben de laatste jaren een grote opmars gemaakt op Nederlandse nieuwssites, maar nog altijd lijken deze sites afhankelijk van cookies en andere trackingsmechanismen voor het volgen van hun bezoekers. Voor het onderzoek heeft de Volkskrant de vijf grootste nieuwssites van alle EU- landen onder de loep genomen. Samen met Bulgarije, Polen, Turkije, Engeland, Duitsland en Frankrijk behoren Nederlandse sites tot de grootste verzamelaars van informatie van hun bezoekers. In de steekproef werden bij het AD.nl, Nu.nl, Telegraaf.nl en RTLnieuws.nl respectievelijk 26, 25, 16 en 25 trackers aangetroffen. Hoe meer trackers op een site, hoe meer commerciële partijen te weten komen over het internetgedrag van de bezoekers. De grote uitzondering binnen de Nederlandse top 5 is de site van de NOS. Deze had slechts één tracker, wat karakteristiek lijkt voor publiek gefinancierde sites, want ook andere Europese publiek gefinancierde sites hebben weinig trackers.v

Nieuwssites behoren wereldwijd al jarenlang tot de meest enthousiaste verzamelaars van internetgegevens van hun bezoekers, onder meer door het plaatsen van cookies. In 2016 heeft de Princeton Universiteit onderzoek gedaan naar het gebruik van cookies bij de 1 miljoen grootste websites ter wereld. Hierbij kwam naar voren dat nieuwssites stijf bovenaan prijken bij het gebruik van cookies. De verklaring van de onderzoekers was dat nieuwsorganisaties, meer dan andere categorieën, afhankelijk zijn van advertenties omdat veel nieuws gratis wordt aangeboden. In 2020 is te zien dat steeds meer nieuwssites inkomsten genereren door betalende gebruikers.

De STER heeft begin 2020 een grote stap gezet richting een toekomst zonder advertentiecookies. De advertentieorganisatie van de overheid plaatst voortaan geen cookies meer, maar laat bezoekers advertenties zien op basis van de context van de webpagina. Gaat een artikel bijvoorbeeld over auto’s, dan wordt de bezoeker een advertentie van een autofabrikant voorgeschoteld. Uit onderzoek van de STER is gebleken dat een campagne die zonder advertentiecookies is ingezet, net zo effectief en kwalitatief kan zijn als een campagne op basis van persoonsgegevens; “Zo zien we bij display én online video dat de advertenties die zonder cookies worden geplaatst net zo sterk zijn in het genereren van kwalitatieve clicks en (website)verkeer. En – nog belangrijker – ze scoren ook even goed als het aankomst op conversie.” Een zwaarwegende kanttekening is dat niet iedere site zich een dergelijk model kan permitteren. De STER heeft vanwege zijn grootte een uitermate sterke onderhandelingspositie. Dit zorgt ervoor dat veel websites voorlopig nog afhankelijk zullen blijven van cookies en andere trackingsmechanismen.

Het is natuurlijk van groot belang dat websites die gebruik maken van cookies en trackingmechanismen voldoen aan de AVG. CookieCode heeft als doel hun klanten hierin zo goed en compleet mogelijk te assisteren. CookieCode maakt voor uw website een cookiemelding op maat, die volledig voldoet aan de AVG. Naast een cookiemelding stelt CookieCode ook een vereiste cookieverklaring voor u op . Een cookieverklaring geeft websitebezoekers gedetailleerde informatie over de cookies die actief zijn op uw website. Verder voorzien we u van een op maat gemaakte privacyverklaring, waarin alle persoonsgegevens die via de website worden verzameld, uitgebreid worden beschreven door onze gespecialiseerde privacyjuristen. CookieCode scant de websites van onze partners continu, waardoor de AVG-verantwoording steeds up-to-date blijft en tracking cookies in eerste instantie Zodra bezoekers nadrukkelijk toestemming hebben gegeven worden de cookies ingezet. Als er nieuwe cookies worden gevonden zorgen de privacyjuristen van CookieCode dat uw cookiemelding, cookie- en privacyverklaring wordt geüpdatet. Met onze oplossing zijn uw websites in een handomdraai AVG- proof. Interesse? Neem dan vrijblijvend contact met ons op.